torsdag, oktober 12, 2006

Orhan Pamuk

Måste ju också kommentera årets Nobelpristagare i litteratur, Orhan Pamuk...

För en gångs skull är jag överens med Horace Engdahl och han kollegor! Tidigare år har jag varit tveksam men i år känns det rätt! Jag tycker det är modigt att Svenska Akademin att våga välja en politisk författare.

Alla vi som har lästa Pamuk vet ju att det tog lång tid för honom att nå folklig framgång, men romanen Kara Kitap (Den svarta boken) från 1990 blev ett av de mest kontroversiella och populära verken i den turkiska litteraturen.

Av hans verk uppskattar jag mest, utan inbördes ordning:

Öteki Renkler (1999),
Sessiz Ev (1983, Det tysta huset) och
Benim Adım Kırmızı (2000, Mitt namn är röd)

Tack Horace för att du fått upp världens ögon för Orhan Pamuk...

1 kommentar:

Ola sa...

Hmm, den limpistol jag känner är inte en bokmal utav rang. Har du läst dessa böcker? Spelar du mig ett litet spratt? Jag har iaf inte läst dem, men kanske borde göra det efter dina fina lovord!