fredag, mars 16, 2007

Borrgatan 55...

Är det nån som har varit där?! Inte jag heller förrän igår kväll. Jag skulle posta ett brev hade jag tänkt. Låg i soffan och slötittade på TV och såg att klockan började närma sig "jag-kanske-inte-hinner-till-den-vanliga-tiden-att-posta-brev-tiden". Visste ni att det fanns en sådan? Jag gick ner till ICA-Supermarket på Ö Förstadsgatan och såg på postlådan att jag kom försent. Senaste tid att posta brev var kl 18. Men på den stod att det fanns en sista minuten postlåda som tömdes kl 21 och låg på Borrgatan. Vid det här laget var klockan19.43. Jag gick in och frågade en man i take-away restaurangen om han visste var denna sista minuten postlåda låg och han dirigerade mig till stationen. "Fine" tänkte jag, det blir en lite längre promenad det gör mig bara gott! Väl nere vid stationen hittar jag tre stycken postlådor men på samtliga står det 19.00. Nu förstår jag inte riktigt.

Klockan är nu 20.08. Nu ringer jag hem till min goda vän Tobias och hans kära sambo Anna-Kajsa svarar. Jag frågar om hon kan tänkas veta var denna magiska postlåda ligger. Hon säger då att det finns en sådan postlåda bakom stationen, där det visst ligger ett postkontor. Efter ett par vändor runt kvarteren hittar jag äntligen det men på dessa står det 20.00 på och inte fasen heter gatan Borrgatan. Det måste finnas ett annat ställe. Nu börjar jag bli lite smått irriterad. Det är faktiskt inte hela världen att det här brevet skall komma iväg idag men jag vill inte låta mig besegras av en plåttunna och en karta. Klockan är nu 20.34.

Jag ringer min andra livlina, mamma. Hon sitter som av en händelse vid datorn och går in på www.hitta.se och skriver in Borrgatan, Malmö. Och upp kommer:
Dejan Borrgatans Fast Food
Mobil: 070-5102327 (Lojpur Dejan)
Zenithgatan 18 21214 MALMÖ

Snubben heter Borrgatan! Skicka gärna ett sms till honom och önska honom en bra helg vettja! Det är han tamejfasen värd... Mammas datorkunskaper blev inte till någon hjälp denna småsvala torsdagskväll.

Jag ser mig besegrad och börjar dra mig hemåt. Väl vid biografen Royal får jag en sista livsryckning och ringer min tredje och sista livlina, Hannes. Klockan är nu 20.49. Hannes lyckas hitta var Borrgatan ligger och även själva postkontoret. Han säger orden jag inte vill höra. "Det inte är så långt ifrån stationen". Jag biter mig ganska hårt i underläppen. En snabb titt på klockan. 20.51. Jag vänder på klacken och går med raska steg ner mot min nya destination.
"Fast jo, förresten", säger han. "En bit ifrån stationen är det. Typ bakom Segevång, nästan vid Arlöv. Fast den postlådan töms inte föränn kl 22.00". Mina ben säger nej men den destruktiva vinnarskallen i mig säger: "Gå dit din late drull, det kan du gott behöva, lite frisk luft har väl inget dött av".

Sagt och gjort! Själva promenaden ut till Borrgatan 55 var visserligen ganska lång men i övrigt inte särskilt anmärkningsvärd. Det som hände var min gode vän Hannes mötte upp mig med sin cykel. Och min ilskna ensampromenad förvandlades till en gemytlig, uppfriskande duokvällspromenad med samtalsämnen som, det nystartade bandet "Brother Sunshine", replokaler och en och en annan roadkill. Brevet postades klockan 21.52 och min korta brevlämningspromenad blev cirka 17 gånger längre än planerad, men likväl löste sig allting. Sensmoralen är som sådan: "Med hjälp av en god vän löser sig det mesta, speciellt om han har en GPS i mobilen".

Snipp, snapp, snut så var brevsagan slut! Puh...

Inga kommentarer: