lördag, mars 24, 2007

Sommartid...

Om en timme och 2 minuter tänkte jag sitta och kolla på text-TV och se när kl 01.59.59 blir kl 03.00.00. Om jag nu pallar! Gör jag det? Verkligen? Och varför egentligen? Vi får se...

Jag har några frågor angående sommartid.

1. Varför?
2. När flyttar jag fram en timme och när jag tillbaks en timme?
3. Förvirringen brukar vara total i min hjärna när det är dax för klockomställning, så en av dom viktigaste frågorna är absolut: Får jag sova längre på morgonen?
4. Gör alla i världen det, om nej vilka gör det och sker det i sådana fall på samma tid på samtliga ställen?
5. När började man ställa om klockan?

Svaren hittade jag, precis jag brukar göra på Wikikpedia.

1. För att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren.
2. På våren flyttar man fram en timme och på hösten tillbaks en timme. Tänk på trädgårdsmöbler, när våren kommer så tar du fram dom ur förrådet och på hösten tar man tillbaks dom.
3. På våren får du sova kortare tid och på hösten får du lite sovmorgon...
4. Det används i omkring 70 länder runt om i världen, mer än hälften av dem i Europa. I tropikerna är sommartid ovanligt (men förekommer), eftersom skillnaden mellan sommar och vinter är mindre. Även i länder närmare polerna gör sommartid mindre nytta eftersom dagsljuset på sommaren i många fall sträcker sig hela det vakna dygnet (trots det har de länderna i allmänhet sommartid).
5. Sommartid användes första gången sommaren 1916, då Tyskland hade sommartid 30 april – 1 oktober och Storbritannien 21 maj – 1 oktober. Sverige införde samma år sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.


Jag förlorade säkert hälften av er läsare på svar 4. Så till er som hoppade direkt ner hit vill jag bara säga att jag egentligen förstod er och förmodligen hade gjort likadant sjäv och till er som härdade ut vill jag ge en virituell slängkyss... SMACK!

Den 28 oktober drar vi tillbaks skiten igen... Hörs då!

På tissssda', på torsssda'...

Inga kommentarer: