onsdag, april 25, 2007

Dagar...

Det finns väldigt många olika dagar.

Till exempel finns det födelsedagar. Helt enkelt den dagen man är född. Den går inte att snacka bort. Sen finns det självständighetsdagar. Den dagen ett land blev självständigt, exempelvis 18 februari i Gambias fall. Det är också väldigt svår att snacka bort. Ett par dagar som också är svåra att snacka bort dom som kommer efter en "afton". Juldagen, nyårsdagen och påskdagen till exempel. Jag vet inte varför men dessa dagar har jag accepterat. Annat är det med dessa förbannade "hittepå-dagar" som bara är insmällda i almanackan för att det ska så vara. Ärligt talat! Mors dag, fars dag, våffeldagen, fettisdagen, alla hjärtans dag och allt vad dom nu heter.

Och då kanske ni undrar varför jag har en sådan hetsk inställning till just dessa dagar? Och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför... Jag vet inte ens om jag tycker så illa om dom, jag kanske mest skiter i vilket. Men om jag nu tycker mindre om dessa dagar så kan vara det att jag som förhållandevis nyexaminerad lärare har funnit den stora glädje i de "röda" dagarna eller med andra ord de "riktiga" dagarna. Dom som är tillräckligt viktiga för att få folk att förtjänar en ledig dag mitt i den annars så tunga arbetsveckan. Tacka vet jag dom! För att inte tala om när en sådan "viktig" dag infaller på en tisdag eller en torsdag vilket i sin tur ger en så kallad "klämdag" på måndagen respektive fredagen. Till exempel nu på måndag (Valborgsmässoafton) och på tisdag (första maj). Hallelujah!

Visste ni förresten att det är cykelhjälmens dag idag? Haha, fy vad underbart!

Över och ut!

Inga kommentarer: