torsdag, september 06, 2007

Radio! Fantastiskt.

Och i synnerhet P3.. Lyssnar på det på vägen till jobbet och är otroligt imponerad. "Mammas nya kille"-gänget och "Deluxe"-gänget är komiska genier! Garvar nästan så jag kör av vägen. Genialt!

Hörde dock en väldigt speciell, korkad sak på "Krister". Tisdagens tema var barnrädslor och om det fanns några speciella småkonstiga saker som folk i vårt avlånga land var rädda för när dom var små. Vissa var rädda för nektarinkärnor och andra för limpmackor, vattenpölar, rotvältar och annat smått och gott.

Men så riger då Ulla in till programmet och förklarar sin skräck för SVT:s gamla informationsfilm om vid vilka tider som solen går upp och ner. Vet ni vilken hon menar? Sen följer ett lagom långt utlägg om varför det kan tänkas vara så och tillslut ber Christer henne att sjunga den vilket hon också gör..

Och så då till det som fick mig att både skratta och samtidigt nästan bli lite arg. 12.37 in i programmet säger hon: "Och dessutom, hela melodin går i moll, tyckte jag"
Jaså du, Ulla? Gör den det? Inte sist jag lyssnade i alla fall! Jag vet inte vad jag riktigt tycker om det. Försöker verkligen inte spela musikpolis nu men visst kan det vara lite tröttsamt när folk slänger med massa musiktermer, eller fackuttryck i allmänhet, bara för att verka lite världsvana och allmänbildade. Jag skulle ju aldrig prata i radio om ett hexagonalt nät, koprofagi, rapsmetylester eller mängdteoretiska axiomen. Men så kan det vara. Allas vår hjälte, och tillika Idoljurymedlem, Claes af Geijerstam tyckte ju också att någon stackare Idolsökande skulle försöka att undvika att sjunga med kromatiska heltonsskalor. Den ni! Kan ni fundera lite på, hehe..

Har du glömt hur solmelodin går så kan du gå in på: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/sandningsarkiv.asp?programID=1652 klicka på tisdagen den 4 septembers program och spola fram till 13.03 så får du ett litet smakprov på den ack så molliga låten.

Gallerbad!

Inga kommentarer: