torsdag, oktober 11, 2007

Doris min Doris.. ”Nu har jag vunnit alla jäkla priser”


Doris Lessing blev årets Nobelpristagare i litteratur.. Det känns inte helt förvånande men ändå väldigt rättvist!
Hennes feministiska ådra känns väldigt modern och i tiden vilket gör att hon ofta har sagts ligga före sin tid..

Sitt stora internationella genombrott fick hon ju med "Den femte sanningen" från 1962 och den hamnar också väldigt högt upp på min personliga lista över hennes verk.

Andra guldkorn är förstås kvintologin "Shikasta" 1979-1983 som många trodde skulle utesluta henne i Nobelprisdiskussionen på grund av sin starka dragning åt science-fictionhållet. "Katter" från 1968 måste man ju nämna i dessa sammanhang, likaså "Sommaren före mörkret" 1973, "Ljuvaste dröm" 2001 och självklart hennes senaste pärla "The Cleft" 2007 som ännu inte blivit översatt till svenska. Språket spelar mig ingen större roll då jag självklart läst alla hennes verk på både svenska och engelska.Det känns ju dock mest logiskt att läsa på originalspråket för att absolut inte missa hur hon med enorm finess och skicklighet behärskar det engelska språket!

Att jag inte delar hennes andra intresse, katter, är något som gör ont i mig men själv är jag lite mer av en hundmänniska.

Ännu en gång har Svenska Akademin gjort ett bra jobb när dom valde ut årets Nobelpristagare och motiverade det på följande vis: "Den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning." Ja, man kan ju inte annat än att hålla med!
Adieu!

1 kommentar:

TvillingTur sa...

Shit... viste inte att vi hade samma literaturintresse? Visst är det bättre med orginalspråket... mycket finare flyt.

fin blogg hörru.